Na co nezapomenout při prodeji

Každý, kdo se rozhodne svou nemovitost prodávat sám, by se měl připravit na "papírovou válku". Ať jde o prodej pozemku, domu, bytu v  družstevní či v osobním vlastnictví, je nutné brát v potaz, že 90 % zájemců bude řešit koupi prostřednictvím úvěru. Je proto nutné zajistit právního zástupce pro sepis kupní smlouvy, předávacího protokolu a dalších nezbytných úředních úkonů.

V případě družstevního bytu do transakce vstupuje i družstvo, z nichž každé má své vlastní stanovy a odlišné přístupy k prodeji družstevního podílu.

Pro předání kupní ceny je velmi vhodné využít advokátní, notářskou nebo bankovní úschovu, která zabezpečí oběma smluvním stranám právní jistotu.

Prodávající klienti by také neměli zapomenout, že budou nově k prodeji nemovitosti potřebovat PENB (průkaz energetické náročnosti budovy). Tento dokument je oprávněna zpracovávat pouze autorizovaná osoba. Na jeho cenu se můžete podívat (odkaz ceník projekční kanceláře) zde.

Po prodeji nemovitosti je klient povinen podat daňové přiznání a zaplatit 4% daň z prodeje nemovité věci státu jako daň z nabytí nemovitých věcí, kdy se zdaňuje prodejní, nebo tržní cena, vždy ta  vyšší.

Pokud se rozhodnete realizovat prodej prostřednictvím realitní kanceláře, ujistěte se při podpisu zprostředkovatelské smlouvy, že všechny výše uvedené položky vám kancelář zajistí na své náklady, které má započtené v provizi.